Negenhoekstraat 16 , 8870 Izegem
Gsm : 0485 29 92 95 0485 29 92 95

Niet wat je zegt, maar wat je niet zegt veroorzaakt stress

Niet wat je zegt, maar wat je niet zegt veroorzaakt stress

Medewerkers die zich elke dag voor de volle 100% inzetten in hun job, verwachten in ruil waardering, groeikansen en een zekere autonomie. Maar vaak hebben ze het gevoel dat die verwachtingen niet ingelost worden. Daar loopt het vaak mis.

Een goede en open communicatie is cruciaal

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat als werkgevers en werknemers niet helder communiceren over wederzijdse verwachtingen er een grotere kan is op frustraties, stress, en zelfs burn-out. Werknemers die zich onvoldoende gewaardeerd voelen, ervaren meer negatieve emoties, slapen slechter en presteren minder goed. En hoe langer de communicatie stroef loopt, hoe groter de stress.

Wanneer een medewerker ervaart dat beloften of impliciete afspraken niet worden nagekomen kan dit leiden tot een verhoogde hartslag, negatieve emoties en zelfs fysieke klachten zoals verhoogde bloeddruk en burn-out. Vooral een gebrek aan snelle terugkoppeling van de werkgever op vragen van de werk verergert de situatie.

Wanneer jouw medewerker zich tekortgedaan voelt kan die op 3 manieren reageren. 

  • Men  gaat minder hard werken, zich terugtrekken of zelf ziekmelden.
  • Men voelt zich veilig genoeg om het probleem bespreekbaar te maken en samen te zoeken naar een oplossing.
  • Men zal steun zoeken bij collega’s met gevolgd dat er niets veranderd en ook de andere collega’s in een negatieve spiraal meegetrokken worden.

Welke reactie jouw medewerker kiest, hangt af van de bedrijfscultuur. Is er ruimte om verwachtingen te bespreken of heeft men schrik om eerlijk te zijn?

Voorkomen is beter dan genezen

Wil je voorkomen dat jouw medewerkers uitvallen door frustraties, stress of burn-outklachten? Zet dan in op duidelijke en open communicatie! Maak verwachtingen duidelijk, check regelmatig hoe medewerkers zich voelen en zorg ervoor dat feedback geen eenrichtingsverkeer is. Hoe sneller misverstanden uit de weg worden geruimd, hoe positiever je werkvloer wordt.

Wil je weten hoe je dit in jouw organisatie concreet aanpakt? Laten we in gesprek gaan!

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken