Negenhoekstraat 16 , 8870 Izegem
Gsm : 0485 29 92 95 0485 29 92 95

Mogen jouw medewerkers fouten maken?

Mogen jouw medewerkers fouten maken?

Deze week vertelde een vader mij een verhaal over zijn 12-jarige dochter. Ze zit in het eerste middelbaar Latijn en legt zichzelf – samen met haar klasgenoten – een enorme prestatiedruk op. Een 18 op 20 is voor haar geen reden tot trots, maar een teleurstelling. Alsof enkel een perfecte score telt. Het gaat zelfs zo ver dat ze tijdens de les geen antwoorden meer durft te geven, uit angst om een fout te maken en uitgelachen te worden.

Klinkt dit bekend? Misschien niet uit de schoolbanken, maar wel van de werkvloer?

De angst om fouten te maken

In veel organisaties heerst een cultuur die sterk lijkt op die van dit meisje en haar klasgenoten. Medewerkers leggen zichzelf (of elkaar) een hoge lat op en zijn bang om fouten te maken. Want fouten maken, dat owrdt afgestraft. Een slechte evaluatie, een opmerking van de leidinggevende, … waardoor medewerkers steeds meer op veilig spelen. Ze nemen minder initiatief, stellen minder vragen en blijven binnen de lijntjes kleuren. Als mensen bang zijn om fouten te maken nemen ze minder autonomie op, want autonomie betekent risico nemen. Ze durven minder uitproberen, want dat kan misgaan. Hierdoor ervaren medewerkers minder motivatie, minder werkplezier en uiteindelijk… minder innovatie. Want een organisatie die geen ruimte biedt om te falen, biedt ook geen ruimte om te leren en te groeien.

Gelukkig zijn er ook bedrijven die snappen dat falen een optie is. Denk aan Google, dat zijn medewerkers stimuleert om te experimenteren, of Pixar, waar fouten in de beginfase van een project juist worden aangemoedigd. Fouten tonen ons waar het beter kan, dagen ons uit om creatief te denken en zorgen ervoor dat we groeien als team en organisatie.

Hoe creëer je een cultuur waarin fouten maken mag?

Een open fouten-cultuur begint bij een veilige werkomgeving waarin medewerkers durven experimenteren en leren van hun misstappen. Dit vraagt om een leidinggevende die vertrouwen geeft, fouten niet afstraft maar bespreekbaar maakt, en inzet op groei in plaats van perfectie. Zo creëer je een organisatie waarin medewerkers zich vrij voelen om initiatief te nemen en zich continu te ontwikkelen.

Het meisje uit het eerste middelbaar zal waarschijnlijk ooit leren dat een 18 op 20 fantastisch is. Maar hoe zit het met jouw organisatie? Is falen bij jullie een optie?

Wil je graag een cultuur creëren binnen jouw organisatie waarbij fouten gezien worden als leermomenten en niet afgestraft worden? 

Neem contact met me op via 0495/29.92.95 of via het contactformulier. Ik help je graag!

 

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken